Rozwój nowoczesnych kanałów komunikacji, w szczególności związanych z internetem, otwiera przed potrzebującymi nowe możliwości dotarcia do osób, które mogłyby ich wspomóc. Obok tradycyjnych metod zbierania środków, takich jak listy, ulotki, plakaty lub puszki, warto skorzystać także z emaili, portali społecznościowych, grup dyskusyjnych czy for internetowych. Jest to doskonałe dopełnienie klasycznych metod.

Portale społecznościowe

town-sign-1148028_1280Obecnie wiodącym portalem społecznościowym w Polsce jest Facebook. Portal Nasza Klasa nadal funkcjonuje, jednak jego liczba użytkowników wciąż spada a Facebooka wręcz przeciwnie – rośnie. Warto spróbować dotrzeć tym kanałem do osób skłonnych nam pomóc, szczególnie jeśli mamy dosyć liczne grono znajomych na swoim koncie. Przekaz, który umieścimy na swojej tablicy na Facebooku będzie widoczny przede wszystkim dla naszych znajomych. Osoby, które nas znają są dobrym celem apeli o pomoc, ponieważ o wiele łatwiej przekonać ich do udzielenia wsparcia.

Jeśli chcemy by przekaz dotarł także do osób, które nie są bezpośrednio w kręgu naszych najbliższych znajomych to na samym początku apelu warto zamieścić tzw. wezwanie do działania (ang. call to action), np. Udostępnijcie proszę!, Poinformujcie znajomych!, Pomóżcie nam! W ten sposób jasno deklarujemy, że oczekujemy działania ze strony odbiorców, a nie jedynie przeczytania treści apelu. Informacja, którą zamieszczamy powinna odpowiadać na pięć klasycznych pytań – Kto? Co? Kiedy? Gdzie? Dlaczego? Przykład:

Pomóżcie nam!

Nasz syn Marek (kto?) potrzebuje pomocy. Marek doznał całkowitego uszkodzenia splotu ramiennego (co?) podczas porodu pół roku temu (kiedy?). Jedyną szansą dla niego jest operacja w niemieckiej klinice (gdzie?), ponieważ w Polsce nie przeprowadza się takich zabiegów.

Warto też zamieścić bardziej szczegółowe informacje, np. o całkowitym koszcie leczenia, tak by darczyńcy wiedzieli jaki jest ostateczny cel finansowy. Jeśli kwota jest wysoka to najprawdopodobniej zdecydują się oni na większe wpłaty niż w przypadku niższej kwoty całkowitego leczenia. Istotną informacją jest ostateczny termin zbierania środków. W przypadku operacji podać musimy planowaną datę zabiegu – nawet jeśli wyłącznie wstępnie ustaloną – a w przypadku rehabilitacji ilość środków jakie potrzebujemy w konkretnym przedziale czasowym. Dwa przykłady poniżej:

Planowany koszt leczenia to 30 000 zł. Operację należy przeprowadzić jak najszybciej inaczej Marek już zawsze będzie miał niesprawną rękę. Najbliższy możliwy termin zabiegu to dzień/miesiąc/rok;
Nasz syn wymaga regularnej rehabilitacji. Jej łączny koszt to 2 500 zł miesięcznie. Potrzebujemy 30 000 zł by móc kontynuować leczenie przez kolejny rok.

W tego typu przekazie mniej znaczy więcej. Nie rozpisujmy się za bardzo, czym apel będzie dłuższy tym mniejsza szansa, że ktoś go przeczyta do końca. A to właśnie na końcu tekstu umieścić musimy link do strony ze szczegółowymi informacjami o nas lub naszym dziecku oraz narzędziami umożliwiającymi dokonywanie wpłat. Fundacja Otwarte Ramiona posiada specjalną zakładkę http://www.otwarteramiona.pl/podopieczni/ gdzie znajdują się wszyscy nasi podopieczni. Wpłaty dokonywane drogą elektroniczną przekazywane są na konkretnych podopiecznych.

Do apelu koniecznie trzeba dołączyć co najmniej jedno zdjęcie. Najlepiej jeśli – o ile to możliwe – będzie na nim widać wyraźnie nasz „problem”. Deformacje, porażenia, urazy powinno się w miarę możliwości zobrazować na fotografiach. Unikajmy zdjęć z szerokim kadrem gdzie sylwetka potrzebującego jest ledwo widoczna – np. z wakacji – starajmy się robić zdjęcia raczej z bliska – tzw. portrety.

Pamiętajmy, że okres życia takiego przekazu jest krótki. Po tygodniu, maksymalnie dwóch, Facebook przestanie wyświetlać nasz apel, ponieważ zostanie on zastąpiony innymi – bardziej aktualnymi – informacjami. Dlatego niezmiernie ważne jest by w tak krótkim czasie jak najwięcej osób odpowiedziało na nasze wezwanie.

Email

W obecnych czasach większość z nas posługuje się pocztą elektroniczną jako szybką i bezpłatną formą komunikacji. Jeśli  posiadamy jedno konto od kilku lat to najprawdopodobniej nasza książka adresowa zawiera kilkaset adresów osób, z którymi wcześniej korespondowaliśmy. Jest to doskonałe narzędzie pozyskiwania wsparcia finansowego.

Kompozycja wiadomości email będzie identyczna jak w przypadku publikacji na portalu Facebook. Krótki, treściwy przekaz oraz link do strony internetowej ze szczegółami. Do wiadomości można załączyć zdjęcie lub inne materiały. Pamiętajmy jednak by rozmiar zdjęć nie był zbyt duży, aby nasze wiadomości nie zostały odrzucone przez serwery odbiorcy. Nie przesadzajmy z ilością załączników a najważniejsze informacje umieśćmy w treści maila. Wiele osób nie otwiera załączników dołączonych do emaili a niektóre programy antywirusowe z założenia blokują możliwość ich otwarcia.

Fora internetowe (dyskusyjne)

Niektórzy z nas regularnie odwiedzają w internecie fora dyskusyjne i nierzadko udzielają się aktywnie, współtworząc tym samym pewną społeczność internetową. Jeśli jesteśmy w potrzebie możemy zwrócić się o pomoc na takim forum. Często ich administratorzy tworzą specjalne miejsca do umieszczania tego typu apeli. Zaangażowanie odbiorców zależeć będzie od wielkości społeczności – czym mniej liczna tym chętniej jej członkowie udzielają pomocy. Ważne jest także czy wcześniej byliśmy osobą aktywną i jesteśmy rozpoznawalni, czy raczej biernie śledziliśmy dyskusje pomiędzy innymi uczestnikami. Przykładowa tematy for internetowych:

– motoryzacyjne (np. miłośnicy danej marki);
– sportowe (kibice danego klubu sportowego, osoby uprawiające daną dyscyplinę sportową);
– zrzeszające lokalne społeczności.

SMSy

mobile-phone-791644_1920Kolejną formą szukania pomocy – nie związaną jednak z internetem bezpośrednio – jest wysyłanie SMSów. Podobnie jak w przypadku wiadomości email skorzystać musimy z naszej książki adresowej. Większość współczesnych telefonów komórkowych – nie tylko smartphonów  – pozwala wysyłać wiadomości SMS do kilku odbiorców jednocześnie oraz pozwala na tworzenie szablonów, które możemy wykorzystać do masowego rozsyłania wiadomości SMS, bez konieczności każdorazowego pisania wiadomości od początku.